Hooggevoeligheid.

Hooggevoeligheid, prikkelgevoelig, hsp, hoogsensitief, prikkelbaar, gevoelig, overgevoelig, sensitief en zo kunnen we denk ik nog wel even doorgaan. Het label doet er volgens mij niet echt toe, want hoe we het ook noemen, of het nou bewezen is of niet, het feit blijft dat er mensen zijn die overmatig last hebben van prikkels uit hun omgeving. Dit kunnen geluiden, geuren, kleuren, sferen, emoties, gedachtes en vele andere belevingen zijn. (Ik schreef onlangs nog een korte blog over de term hooggevoeligheid.) Er is vaak weerstand voor labels. Een label is voor het vinden van een oplossing voor de lasten echter wel handig. Zo heb je bijvoorbeeld mijn website, kaartje of flyer gevonden doordat ik gebruik maak van de term hooggevoeligheid. Wat mij betreft kunnen we dat label tijdens de sessies laten voor wat hij is en jou als persoon daarvoor in de plaats zetten. Zo verzanden we niet in labels en hun standaard kader en oplossing, maar kunnen we elk moment opnieuw een persoonlijke op maat gemaakte oplossing vinden voor jouw lasten. Ik zie hooggevoeligheid dan ook als een waardevolle persoonlijke eigenschap, net zoals bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, sportiviteit, taalvaardigheid, etc. Een eigenschap wel, waar veel mensen op hun geheel eigen en unieke wijze, last van ondervinden zonder dat ze weten wat ze er mee kunnen doen. Veel hooggevoelige mensen accepteren dat het zo is en leren zich af te sluiten of aan te passen om de lasten te voorkomen. Dit is in de meeste gevallen helemaal niet nodig!

YanoW zal de komende periode een aantal lezingen geven over hooggevoeligheid. Klik hier voor meer informatie over de data en locatie van deze lezingen.

Lijst met veel voorkomende hooggevoeligheid kenmerken.

Twijfel je of je hooggevoelig bent of wil je liever geen stempel opgedrukt krijgen? Kijk dan eerst eens of je jezelf herkent in deze lijst met eigenschappen:

  • De HSP* neemt erg veel in zich op en is daardoor bovengemiddeld gevoelig voor zintuiglijke prikkels
  • Er is vaak interesse in spiritualiteit, filosofie, bewustwording en zindering
  • Vermoeidheid speelt vaak een grote rol
  • Men wil graag voor een ander zorgen of hulp bieden
  • Het zijn veelal perfectionisten
  • De HSP heeft snel last van stressverschijnselen (maag, darm, hoofd, zenuwen en huid)
  • Ze zetten zichzelf veelal op de tweede of zelfs laatste plaats
  • Het curriculum vitae is vaak erg lang en divers
  • Men weet soms niet welke gevoelens eigen zijn of een ander toebehoren
  • De HSP heeft een opvallende afkeer tegen geweld en onrechtvaardigheid
  • Sferen en stemmingen worden door hen bovengemiddeld aangevoeld
  • Men heeft vaak moeite met het uiten van de eigen meningen en gevoelens
  • Ze hebben een uitstekend inlevingsvermogen
  • De HSP denkt vaak na over wat andere mensen over hen zouden kunnen denken
  • Men kan veelal anderen goed inspireren en motiveren
  • De eigen grenzen aangeven is lastig
  • Ze zijn vaak erg enthousiast en kunnen ergens 120% voor gaan, maar planning en structuur aanbrengen is vaak een chaos
  • Ze werken het liefst in een eigen tempo en hebben merendeels geen harde zakelijke carrière
  • Men herkent vaak een vorm van een slaap probleem
  • Er is een opvallende afkeer tegen het werkwoord….. MOETEN!!

Mocht je nog steeds twijfelen of je hooggevoelig bent, kijk dan bij “Informatie over begeleiding bij hooggevoeligheid” onder het tabblad “HSP 3-in-1 test”. *HSP staat voor High Sensitive Person of in het nederlands, Hoog Sensitief Persoon.

Informatie over begeleiding bij hooggevoeligheid.

Met behulp van de HSP leergang word je door mij in gemiddeld 10 twee wekelijks terugkerende sessies begeleid naar een leven waarin hooggevoeligheid veel minder als last en veel meer als kracht kan worden ervaren. Tijdens de leergang leer je bewust-er aanwezig te zijn en de regie terug te krijgen over je eigen aandacht. Door bewust je aandacht van je buiten naar je binnenwereld te richten, zal je meer rust gaan ervaren, meer energie behouden en de lasten van je hooggevoeligheid verminderen. De leergang sessies worden voorafgegaan door 2 á 3 afspraken waarin het gratis kennismakingsgesprek, het intakegesprek en het doelen,- en doelenwaarderingsgesprek plaatsvinden. Deze laatste is heel belangrijk, omdat we daarin helder neerzetten waar jij voor wilt gaan tijdens de leergang. Mocht dit voor jou een lang traject lijken, vergeet dan niet dat je al je hele leven op een bepaalde manier omgaat met je hooggevoeligheid en dat verandering tijd nodig heeft. Gun jezelf de tijd om hier rustig verandering in aan te brengen!

Vaste sessies Je zult in de HSP leergang theorieën en methodes aanleren om je aandacht te verleggen van de buiten naar je binnenwereld, naar jezelf, jouw eigen zijn. Dit zal in de basis gebeuren met een aantal vaste sessies. Ik zal deze sessies hieronder kort uitwerken:

  1. Schoolbordmetafoor,  disidentificatie, onderzoek gedachtes.
  2. 3 belevingsgebieden, strijkmetafoor (struikrover).
  3. Planten metafoor incl. hand oefening, stap 1 BW/BW<sup*.
  4. Mr mind (+ metaforen), ontsnapping en aandacht, stap 2BW/BW.
  5. Aandacht & Rresultaten tekening en stap 3 BW/BW
  6. Stap 4 BW/BW
  7. Stap 5 BW/BW
  8. Stap 6 BW/BW
  9. Afrondende sessie.

*De BW/BW (binnenwereld buitenwereld) methode is de methode waarmee je traint om je aandacht te verleggen van de buiten, naar je binnenwereld. Aanvullende sessies Naast de vaste sessies bestaan er een aantal sessies ter aanvulling. In overleg met jou wordt gaandeweg bepaald welke sessies bruikbaar en/of wenselijk zijn. Het gaat dan om de volgende sessies:

  1. Eigen domein: Hierbij wordt gekeken naar de ruimte die je inneemt in het dagelijks leven. Hoe groot is deze ruimte en hoe ga je ermee om als mensen deze ruimte gevraagd en ongevraagd binnen komen. Het binnenkomen van jouw ruimte kan zowel fysiek als verbaal zijn. Deze sessie kan veel inzicht geven en nieuwe manieren leren om, om te gaan met je eigen domein.
  2. Planning en structuur: Hierbij wordt aandacht gegeven aan de weerstand bij het moeten van dingen. Aangezien hooggevoeligen een sterke gevoelsbeleving hebben gaan we dit aspect meenemen in het maken van een planning. Het gaat dan niet langer alleen maar om het plannen op prioriteitsniveau, maar ook het gevoel wordt meegenomen.
  3. ZEN therapie: Door samen in een oefening in een trance staat te komen worden de gedachtes en beschermingsmechanismen van de mind omzeilt. In deze staat gaan we de emotionele lading omtrent bepaalde levensthema’s opsporen en de emoties die hiermee gepaard gaan doorleven. Door de trance staat zijn deze emoties gemakkelijker toegankelijk. Door het doorleven van deze emoties zullen de emoties omtrent sommige levensthema’s ontladen, wat de omgang met deze thema’s in het dagelijks leven kan vergemakkelijken.
  4. Effectief communiceren: Hoe communiceer ik vanuit mezelf, draag ik verantwoordelijkheid voor wat communicatie met mij doet en hoe laat ik wat communicatie met de ander doet bij de ander? We leren een nieuwe manier van het kijken naar communicatie waarin wordt uitgegaan van de unieke belevingswereld van elk individu. Zo kunnen we ervaren dat het respecteren van de visie van de ander en het nemen van de eigen verantwoordelijkheid veel meer rust en ontspanning oplevert in communicatie dan het heen en weer werpen van schuldbetuigingen.

De tijd nemen, eerlijkheid, betrokkenheid, betrouwbaarheid, een persoonlijke benadering en een “goed gevoel” zijn voor hooggevoeligen vaak belangrijke punten voordat ze iemand vertrouwen en toe durven te laten. Iets wat in de reguliere gezondheidszorg vaak helaas te wensen overlaat, waardoor weinig hooggevoeligen hier een oplossing voor hun lasten vinden. Ik probeer mij hier op mijn website zo waarheidsgetrouw mogelijk te tonen, maar voor sommigen is dat onvoldoende om er een “goed gevoel” bij te krijgen. Daarom wil ik iedereen die interesse heeft in de leergang de mogelijkheid bieden gratis en geheel vrijblijvend persoonlijk kennis met mij te komen maken, om te voelen of het klikt en goed voelt voordat we beginnen. Mocht je hier behoefte aan hebben, neem dan contact met mij op.

Instituut EszenzZ in Amsterdam heeft een eigen HSP 3-in-1 test ontwikkeld. Het grote verschil is dat deze test er vanuit gaat dat je hooggevoelig bent of niet en vervolgens meet wat je last hiervan is. Andere tests meten hooggevoeligheid aan de hand van de lasten. Zijn de lasten verdwenen, dan is je hooggevoeligheid verdwenen. Dit is niet iets waar ik achter sta, vandaar dat ik ervoor kies gebruik te maken van de HSP 3-in-1 test. Download hier de HSP 3-in-1 test.

Ik ben opgeleid als HSP leergang begeleider door  Antoine v. Staveren van het EszenzZ instituut in Amsterdam. Antoine is een ervaringsdeskundige die met veel humor en begrip zijn ervaringen weet over te brengen. Dit heeft hij o.a. gedaan als schrijver van het best verkopende boek over hooggevoeligheid op Bol.com: “Bewust-er-zijn met hooggevoeligheid.” Ik zou je dit boek van harte aanbevelen als je meer wilt weten over hooggevoeligheid.

Als je nieuwsgierig bent naar mijn werkwijze dan is dit boek ook zeker een aanrader. Antoine mij heeft opgeleid en benaderd hooggevoeligheid op een zelfde humoristische en luchtige wijze als ik in mijn sessies. Mocht je uiteindelijk een HSP leergang bij mij starten, dan is dit boek een welkome aanvulling en een goede voorbereiding op de lesstof.

bewust-er-zijn met hooggevoeligheid


Back to Top

Toekomstige evenementen

Er zijn momenteel geen toekomstige events.